Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

Το αυτοβιογραφικό στοιχείο στο Βιζυηνό

    Έβαλε στο έργο του μέρος από αυτό που ονομάζουμε μύθους της ζωής του. Έως τότε στην ελληνική πεζογραφία λάνθαναν ή περιστασιακά έκαναν την εμφάνισή τους. Τους μετέτρεψε σε μοτίβα πάνω στα οποία βασίστηκε και αναπτύχθηκε η μυθοπλασία του. Λαϊκές παραδόσεις και προσωπικές αναμνήσεις αποτελούν τους δύο πόλους έλξης και δημιουργικούς πυρήνες της τέχνης του. Η καταφυγή στο αυτοβιογραφικό στοιχείο πιθανόν ερμηνεύεται ως:
  1. υπερβολική, κατάλοιπο της παιδικής ηλικίας, ευαισθησία που τον ωθούσε στην αναζήτηση βοήθειας και παρηγοριάς από τους άλλους
  2. εκδήλωση της προσπάθειάς του να διατηρήσει στοιχεία από τον παρελθόν και να πιστοποιήσει σε αυτά κάποια βασικά στοιχεία της ύπαρξής του
  3. ένδειξη πιθανής ευχαρίστησης να μιλά για τη ζωή του, έστω και αν δεν το δηλώνει άμεσα
  4. ανάγκη να διαθέτει η διήγησή του μια πραγματική διάσταση
  5. οι προσωπικοί του μύθοι αντανακλούν ψυχολογικές συγκρούσεις του συγγραφέα
  6. διαφαίνονται οι ιδανικές και δυνατές λύσεις που θα ήθελε ή που δίνει ο συγγραφέας
  Το Άμαρτημα της Μητρός μου θυμίζει είδος οικογενειακών απομνημονευμάτων στα οποία η αλήθειά τους διαθέτει κάτι το ψηλαφητό, το ειλικρινές και συγκινητκό. Μέσα από την ανάμνηση καταφεύγει σε έναν προσωπικά υπαρκτό κόσμο. Η λογοτεχνία είναι το μέσο υπηρέτησης αυτών των μύθων της ζωής του. Ξεκινά από την ανάμνηση και επεκτείνεται στην περιοχή της επιστήμης αλλά και των παραδόσεων.
   Ωστόσο, σκοπός δεν είναι η αυτοβιογραφία, αλλά η παρουσίαση του ανθρώπινου δράματος με ευαισθησία προσωπική και οικεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: